FUNDACIÓ PRIVADA DIVINA PROVIDÈNCIA

Col•legi Privat Concertat

PROJECTE DE PASTORAL : CURS 2016-2017

Apropa’t i estima’m         Acércate y  quiéreme      Approche-toi et aime-moi      Let’s get close to me and Love me

1.-INTRODUCCIÓ :

Hem escollit esta fotografia per a la portada del projecte perquè plasma una instantània molt emotiva i impactant . Succeeix en Manila ( Filipines) durant un viatge que realitzà el Papa Francesc el 18 de gener de 2015 on podem observar el Sant Pare abraçant una xiqueta de dotze anys anomenada Glyzelle Palomar que amb llàgrimes en els ulls li contà que vivia pels carrers de Manila. És un gest ple de tendresa i amor, però al mateix temps que ella sentia una gran emoció per l’afecte del Papa Francesc , plorà desconsoladament i li preguntà perquè Déu permetia que ella i altres xiquets visquessen en la misèria absoluta menjant dels aliments de les escombraries per poder subsistir. I sabeu la reacció que va tindre el Papa ? És humà i de sobte improvisà un discurs entorn a les ànimes innocents que pateixen esta desigualtat i es va posar les mans a la cara perquè ell també es va commoure directament per la situació d’aquesta xiqueta filipina i altres persones més desfavorides . I va afegir : “ Allò que necessita l’església amb molta urgència és capacitat de curar ferides i donar calor als cors humans que ho necessiten.”

A partir d’aquesta temàtica el projecte durant aquest curs pretén la implicació de tots els membres de la nostra comunitat educativa en la lluita d’aconseguir tots junts una meta : recolzar , amb la mesura que es troba al nostre abast, les persones més desfavorides ( els xiquets de famílies a l’atur, refugiats , emigrants i persones majors ) seguint com models per imitar a S. Francesc i Santa Clara d’Assís , dos personatges que van destacar precisament per la seva tasca caritativa, fidels a l’amor a la humanitat i a la natura, germans dels més pobres , marginats i deixebles de la pau .

Una proposta educativa que gira entorn a l’assoliment de diferents valors ètics i religiosos que reforcen la integritat personal dels nostres alumnes seguint l’estil de vida de Jesús basat en uns principis d’un amor incondicional i misericordiós.

Nosaltres com educadors sabem que ajudar el proïsme és una missió cristiana perquè tots som fills de Déu i com fills de Déu som tots germans, d’aquesta manera tots eixim beneficiats . Per aquest motiu hem de contribuir en el desenvolupament emocional dels nostres alumnes i intentar que tots es sensibilitzen davant la pobresa, la tristesa, la soledat dels altres.

Hi ha diverses maneres d’implicar-se en l’ajuda els altres . Les nostres famílies i tots els membres de la comunitat educativa cristiana col·laborem amb la participació econòmica de diverses campanyes solidàries .

El fonament del projecte és empentar tothom a implicar-se directament en accions humanitàries seguint la ideologia franciscana-clariana que ens dirigeix vers l’esperança d’un món sense odi, venjança, guerra, fam, enveja, rancúnia…i amb la recerca d’uns sentiments com : la il·lusió, l’optimisme, la confiança, l’ amistat, el respecte, l’empatia…

I amb esta finalitat pretenem aconseguir:

AMOR amb gestos d’afecte, respecte i consol .

SOLIDARITAT amb l’oferiment del nostres béns en forma de menjar, roba, joguets i diners.

EMPATIA en posar-nos en el lloc de les persones que pateixen.

ALEGRIA per actuar causant el benestar dels nostres germans.

UNIÓ I ESPERANÇA amb la lluita per un món més just i solidari. Tots tenim el mateix dret i per això busquem el bé comú que és el bé de tots.

HUMILITAT I SENZILLESA per ajudar els altres amb generositat autèntica

sense esperar res a canvi , amb absoluta llibertat i acceptació mútua.

Durant aquest curs donem un paper principal a l’Any Jubileu de la Misericòrdia que clausurarà el Papa Francesc el 20 de novembre d’aquest mateix any , un Any Sant en què la temàtica que tracta la bula de “ Miseriordiae vultus ” ens ha donat els fonaments per aquest projecte .

També donem importància a l’estudi de la Bíblia , treballant i investigant les diferents cites bíbliques i els personatges que apareixen . Ressaltem el relat bíblic de l’Èxode ja que posa de manifest la capacitat de Déu per a comprendre les emocions i els sentiments dels altres i la seva implicació empàtica en les vivències emocionals dels israelites. Déu s’adona que el seu poble pateix a Egipte, decideix alliberar-los de l’esclavitud i els condueix cap a la terra promesa. Déu pateix pel patiment del seu poble i ofereix solucions a les seves necessitats. L’empatia el desborda i busca recursos perquè el seu poble no continue patint.

Este relat ens fa pensar que estar atents a les necessitats dels altres no ens fa més esclaus sinó més humans i sensibles. Déu no accepta la passivitat i la hipocresia humana, es a dir , viure pensant en un mateix i en els propis interessos no ajuda a adonar-se del que necessiten altres persones i això perjudica la nostra societat i va en direcció contrària a tot allò que pretén el nostre projecte.

2.- OBJECTIUS :

2.1.-GENERALS:

  • DESCOBRIR L’ALTRE I CAMINEM JUNTS ”.

  • SER CAPAÇ D’INVOLUCRAR I EMPENTAR TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA EN TOTES LES ACTIVITATS DE L’EQUIP PASTORAL ”.

2.2.-ESPECÍFICS

  1. Crear un lema per a reforçar la implicació de tots els membres de la comunitat.

  2. Ser capaços de transmetre actituds de cooperació, respecte, igualtat, empatia, amor i solidaritat .

  1. Adaptar les accions dels alumnes al seu nivell d’interès, gustos i aficions per poder aconseguir una major motivació i participació entre tots.

  1. Proposar un itinerari de coneixements sense excloure a ningú, podent participar tots inclusivament.

  1. Ser capaços de transmetre els sentiments propis i ser capaços d’entendre els dels altres .

  1. Potenciar en els alumnes el valor de compartir allò que tenen de forma cooperativa .

  2. Orientar els nostres alumnes a saber elegir els camins més adients durant el seu itinerari educatiu d’acord amb les seves potencialitats.

  3. Fomentar el treball en grup respectant les idees pròpies i del seus companys.

  4. Motivar els nostres alumnes perquè augmenten els seus coneixements bíblics.

  5. Donar a conèixer les ensenyances del Papa Francesc en particular aquelles referides al tema de la Misericòrdia .

  6. Donar a conèixer les ensenyances de Sant Francesc d’Assis en relació amb el nostre lema.

3.-EL LEMA

3.1.- PER QUÈ HEM ESCOLLIT AQUEST LEMA?

Amb aquestes paraules captivadores : “Apropa’t i estima’m ” , el contingut del lema resulta molt atraient i significatiu perquè reflecteix el missatge d’amor misericordiós que Déu ens va ensenyar a través del seu Fill Jesús.

Són expressions que entren dins del cor i l’ànima i no et deixen indiferent , és com un rètol publicitari que quan el llegeixes t’incita a la reflexió : “ACULL-ME AMB AMOR,ACCEPTA’M COM SÓC,OBRI’M LA PORTA I COMMOU-TE”.

Com exemple d’amor incondicional ressaltem aquest embarbussament solidari : “ Jo no vull que tu m’estimes perquè jo t’estimo a tu, estimant-me o sense estimar-me, jo t’estimo perquè vull”.

En aquest món del segle XXI cal mirar cap enfora i adonar-nos que hi ha moltes persones que han d’abandonar-ho tot , molts de xiquets que moren per manca de medicines i aliments, moltes persones que són assassinades injustament….

Tota esta barbàrie humana ens ha de commoure i no deixar-nos passius i indiferents, per tant hem de ser “ propensos” a la Misericòrdia i compassius davant d’aquestes crueltats .

La Misericòrdia abasta tots els sentiments que la llei de Déu ens ha ensenyat: amor,fe,caritat,perdó,recompensa,esperança,il.lusió,compassió,llibertat,humilitat,lluita… Hem d’aprendre que l’objectiu de Déu per a nosaltres és la recerca de la justícia pròpia i la dels altres , amb llibertat i amb esperança i només ho podrem aconseguir si estem nets

de cor i ànima . Per tant, hem d’ajudar el proïsme com el bon samarità va ajudar una persona ferida i estrangera, sense importar-li qui era i va actuar d’acord als seus principis morals i humanitaris .( Lc 10,30-37 ).

Hem d’anomenar el Papa Francesc perquè ell promou la indulgència en els seus escrits i discursos . Ressaltem en el transcurs del seu papat les ensenyances que ha transmés al voltant de la Misericòrdia , en concret aquelles incloses en la Bula “Misericordiae Vultus ” puix es tracta d’una reflexió sobre l’amor incondicional de déu cap a nosaltres .

Déu és compassiu i perdona , és un exemple que els cristians hem d’imitar perquè el món sigue millor que ara mateix. Ell proposa indulgència amb aquestes frases : ”No jutges si tu tampoc vols patir ser jutjat” “ No faces als altres allò que no vols que et facen a tu mateix”. El lema ens empenta a no quedar-nos indiferents, immòbils davant problemes del s.XXI. Cal commoure´ns, però actuant. Hem de sentir i posar-nos en el lloc d’aquestes persones desfavorides que sofreixen les conseqüències d’un món desigual i injust .La fórmula de la Misericòrdia és igual a OBSERVAR+COMMOURE’NS+ACTUAR.

3.2.- CITES CÈLEBRES AMB RELACIÓ AL LEMA :

-Anomeno “ religiós ” a qui entén el patiment dels altres .(Mahatma Gandhi).

-La gran habilitat de l’ésser humà, és que té el poder de l’empatia i per tant pot sentir una connexió misteriosa amb els altres.(Meryl Streep).

-Aprendre a estar en la pell de l’altre, a veure a través dels seus ulls, així és com comença la pau, i depèn de tu fer que es face realitat .( Barack Obama).

-L’empatia és el contrari a la mesquinesa espiritual. És la capacitat d’entendre que cada guerra es perd i es guanya i que el patiment d’una persona és tan significatiu com el teu .(Barbara Kingsolver).

-Percebre és sofrir.(Aristóteles).

-Necessitem tindre empatia. Quan la perdem , perdem la humanitat.( Goldie Hawn).

-La pau no es pot aconseguir per la força, només es pot aconseguir per la comprensió.(Albert Einstein).

-Si jutges la gent, no et queda temps per estimar-la .( Madre Teresa de Calcuta).

-No hi ha acte xicotet d’amabilitat. Cada acte de compassió fa més gran el món.

( Mary Anne Rudmacher).

El lema ens empenta a no quedar-nos indiferents, immòbils davant problemes del s.XXI. Cal commoure´ns, però actuant. Hem de sentir i posar-nos en el lloc d’aquestes persones desfavorides que sofreixen les conseqüències d’un món desigual i injust .La fórmula de la Misericòrdia és igual a OBSERVAR+COMMOURE’NS+ACTUAR.

4.- ELS VALORS PER TREBALLAR.

  1. Setembre —- L’ACOLLIMENT—– LA CORDIALITAT.

  2. Octubre —- EL DELIT—– L’ADMIRACIÓ.

  3. Novembre —- LA GENEROSITAT —– LA SOLIDARITAT.

  4. Desembre —- LA TENDRESA —– L’AMOR MISERICORDIÓS I INCONDICIONAL.

  1. Gener —- L’EMPATIA —– LA COMPASSIÓ.

  2. Febrer —- LA LLEIALTAT —– L’AMISTAT.

  3. Març —- EL PERDÓ —– LA RECONCILIACIÓ .

  4. Abril —- LA TOLERÀNCIA —– EL RESPECTE .

  5. Maig —- LA CURA —– LA PROTECCIÓ.

      10. Juny —- LA RESPONSABILITAT—–LA SATISFACCIÓ

5.-LES FRASES PER TREBALLAR :

Setembre : Abraceu i acolliu els nouvinguts puix tots som germans.

Octubre : Estimeu i cuideu tot allò que ha estat creat per Déu.

Novembre: Apreneu a ser generosos, ajudant les persones més desfavorides.

Desembre : Estigueu sempre disposats a imitar l’amor Misericordiós del nostre Pare.

Gener : Us sentireu feliços si teniu un cor compassiu i lluiteu per les injustícies del món.

Febrer : Respecteu els vostres companys i familiars, sigueu sempre lleials.

Març: Perdoneu els altres com Jesús va perdonar inclòs els seus

enemics.

Abril: No feu als altres allò que no voleu que us ho fessin a vosaltres.

Maig: Doneu consol i companyia els qui se senten tristos, sols, deprimits…

Juny : L’èxit només ho aconseguireu amb l’ajuda i col·laboració de tot l’equip .

5.-CITES CÈLEBRES DE SANT FRANCESC D’ASSIS :

  • “Estimeu els vostres enemics i feu el bé als qui us odien ”.

  • Comença fent el que és necessari i després el que és possible i de sobte estaràs fent l’impossible”.

  • Quan se t’ompli la boca proclamant pau , procura tindre encara més ple el cor ”.

  • On hi ha caritat i saviesa , no hi ha temor ni ignorància” .

  • Perdre el temps buscant defectes al proïsme és prova suficient de no ocupar-se a penes dels seus propis”.

  • És feliç qui res reté per a sí. La cortesia és germana de la caritat que apaga l’odi i fomenta l’amor”.

  • La raó de la sense raó s’anomena gratuïtat”.

  • Perquè donant és com rebem, perdonant és com som perdonats ; i morint en tu és com naixem a la vida eterna”.

  • Que la pau que es fa de dia amb les seues paraules estigui primer en els seus cors”.

  • Recorda que quan abandones esta terra, no podràs emportar-te amb tu res del que has rebut , només el que has donat”.

  • Hem d’estimar molt l’amor de qui ens ha estimat molt”.

  • Tots els germans han de predicar a través de les seues obres”.

  • Jo necessito poques coses i les poques que necessito, les necessito poc”.

6.- COMENTARIS DEL PAPA FRANCESC :

Hem de destacar una sèrie de comentaris fets pel Papa Francesc que ens pareixen particularment relacionats amb l’esperit del lema d’aquest any :

  • El Sant d’Assís dóna testimoni del respecte cap a tot el que Déu ha creat i com Ell ho ha creat , sense experimentar amb la creació per a destruir-la sinó per ajudar-la a créixer, a ser més bonica i més semblant a la que Déu ha creat. I sobretot San Francesc és testimoni de respecte per tot, i també de que l’home està cridat a custodiar l’home , de que l’home està en el centre de la creació, en el lloc en què Déu -el creador – ho ha volgut , sense ser instrument dels ídols que hi creiem “( 19 de març de 2013 ).

  • ” Quan els cardenals em van escollir com bisbe de Roma i pastor universal de l’Església Catòlica , vaig agafar el nom de ” Francesc ” , un sant molt famós , que va estimar profundament Déu i tot ser humà , fins al punt de ser cridat ” germà universal ” . Ell va estimar , va ajudar i va servir els necessitats , els malalts i els pobres, va tindre també gran atenció a la creació ” (10 de juliol de 2013).

  • ” En l’Evangeli llegim la paràbola del Bon Samarità , que parla d’un home assaltat per bandolers i abandonat a la vora del camí. La gent passa, observa i no es para, continua indiferent el camí: no és assumpte seu . No es deixeu robar l’esperança. Quantes vegades diem : no és el meu problema. Quantes vegades mirem a una altra part i fem com si no hi veiem . Només un samarità, un desconegut, l’observa, s’atura, l’aixeca, li tendeix la mà i el cura (cf Llc 10,29-35) . Estimats amics, crec que ací en este hospital , es fa concreta la paràbola del bon samarità. Aquí no existeix indiferència, sino atenció , no hi ha desinterès, sinó amor ” (24 de juliol de 2013) , Providència).

  • ” Quant patiment , quanta destrucció , quant dolor ha ocasionat i ocasiona l’ús de les armes! ” ( 2 de setembre del 2013 ).

  • ” És tasca llavors de totes les persones construir la pau , a exemple de Jesucrist , a través d’aquests dos camins : promoure i practicar la justícia , amb veritat, amor i contribuir , cadascú segons les seues possibilitats i segons la seva lògica de la solidaritat “( 3 d’octubre de 2013).

  • ” Francesc va ser un home d’harmonia , un home de pau , respecte , amb la força i mansuetud de l’amor : respectem la creació , no siguem instruments de destrucció . Respectem tot ser humà : que cessen els conflictes armats que

  • ensanguinen la Terra, que callen les armes i en totes parts l’odi cedisque el lloc a l’amor , l’ofensa al perdó i la discòrdia a la unió . Escoltem el crit dels qui ploren , dels qui pateixen i dels qui moren a conseqüència de la violència , del terrorisme , de la guerra en Terra Santa , a Síria , en tot l’Orient Mitjà, en tot el món ” (4 d’octubre de 2013, Assís).

  • ” Malgrat que en el món , especialment en alguns països , reapareixen diverses formes de guerres i enfrontament , els cristians insistirem sempre en la nostra proposta de reconèixer a l’altre , de curar les ferides , de construir ponts , d’estretir llaços i d’ajudar-nos mútuament a portar les càrregues ” (Ga 6,2)

(24 de novembre de 2013).

” Feu que els emigrants, que busquen una vida digna, troben acollida i vostra”

ajuda ( 23 de desembre de 2013 ).

  • “Xiquet de Betlem , toca el cor de quants estan involucrats en la tracta de éssers humans , perquè es donen compte de la gravetat d’este delicte contra la humanitat . Dirigeix la teua mirada sobre els xiquets segrestats , ferits i assassinats en els conflictes armats , i sobre aquells que es veuen obligats a convertir-se en soldats , robant-los la seua infantesa “.(25 de desembre de 2013)

  • Si creiem en l’acció lliure i generosa de l’Esperit podem comprendre’ns uns als altres i col·laborar per servir millor a la societat contribuint a la pau mundial ” ( 1 de desembre de 2014 ).

  • “Interessar-se per les necessitats dels pobres, els que més pateixen i els que estan més sols, perquè qui va triar estimar Jesús, no pot no estimar el proïsme” (18 de desembre de 2014).

  • “He demanat sovint a les persones que ajuden els altres, que ho facen mirant-los als ulls , que no tinguen por de tocar-los, que el gest d’ajuda sigui també un gest de comunicació : també nosaltres tenim necessitat de ser acollits per ells.

  • Un gest de tendresa, un gest de compassió…Però jo us pregunto: – vosaltres, quan ajudeu els altres, els mireu als ulls?, els acolliu sense por de tocar-los?, els acolliu amb tendresa?. Penseu en açò: com ajudeu?, a distància o amb tendresa?, amb proximitat?” ( 15 de febrer de 2015, Àngelus ).

  • “La fe pot portar-nos més enllà de la mateixa justícia i desbordar-se de franc , sense esperar res a canvi ( Llc 6,35),fins aplegar a l’amor més gran que és donar la vida pels altres ”( Jn 15,13 )( 19 de març de 2016,n.102 ).

  • “Açò ens recorda a aquelles paraules de Martin Luther King, quan tornava a optar per l’amor fratern encara enmig de les pitjors persecucions i humiliacions: la persona que més t’odia, té quelcom bo en ell , inclòs la nació que més odia, té quelcom bo en ella , inclòs la raça que més odia, té quelcom bo en ella. I quan arriba el punt en què mires el rostre de cada home i veus molt dins d’ell , el que la religió anomena ” la imatge de Déu “, comences a estimar-lo” “malgrat que no importa el que faces ,veus la imatge de Déu allí. Hi ha un element de bondat del qual mai pots desfer-te…” (19 de març de 2016,n 118) .

7.-CONCLUSIÓ.

El projecte reflecteix la proposta pedagògica franciscana que engloba una educació religiosa basada en l’amor incondicional i l’empatia personal , recolzada per diferents valors que eduquen els nostres alumnes dins d’un marc de respecte al proïsme.

El principal objectiu és la solidaritat amb tothom. La nostra missió com educadors consistirà en orientar els nostres alumnes perquè sàpiguen involucrar-se davant de les necessitats de : persones que ho han perdut tot per les catàstrofes naturals, els xiquets que es veuen obligats a abandonar sa casa per guerres, persecucions religioses, polítiques…en la mesura que es posen en el lloc dels seus germans com a cristians i els puguen ajudar .

L’expressió :“ NO SOM RES SI NO SOM PER ALS ALTRES ” conté l’essència del nostre projecte. La consciència emocional és el primer pas vers la formació íntegra i la satisfacció personal de cadascú de nosaltres .

La col·laboració de tots els membres que formen la comunitat educativa és imprescindible per a la consecució d’aquest objectiu. Hem de pensar que no cal la col·laboració de tots els membres que formen la comunitat educativa és imprescindible per a la consecució d’aquest objectiu. Hem de pensar que no cal aconseguir grans gestos, sinó que només amb l’aportació conjunta d’un granet de sorra de cadascú podrem ajudar a fer feliços els altres i per tant nosaltres mateixos, contribuint a aconseguir un món més just i millor.