EL NOSTRE LEMA :
Comparteix la teva alegria i aprén a ser feliç
Partage ta joie et apprend à être heureux
Comparte tu alegria y aprende a ser feliz
Share your joy and learn to be happy
INTRODUCCIÓ:
El projecte reflecteix la missió educadora del nostre col·legi , que segueix el carisma franciscà i de Santa Clara, tenint en compte una pedagogia centrada en la inclusió de les diferents ideologies del món. Una cultura del diàleg de la comunicació, de l’apropament entre les persones , del saber escoltar i ajudar els que més ho necessiten.
Una proposta centrada en l’educació de la intel·ligència espiritual dins del marc de les intel·ligències múltiples, es dir, una educació integral vers la felicitat i el desenvolupament satisfactori de cada persona.
Ens hem proposat treballar uns valors i sentiments que desenvolupen els fonaments per aconseguir educar a persones amb valors ètics i religiosos i reforçar la seva integritat personal.
Tot el projecte gira al voltant de la ideologia de Sant Francesc i Santa Clara d’ Assis basada en :
- Tots els germans i germanes prediquen amb les seves obres.
- Educar en la fe profunda i autèntica de Déu i del proïsme front la desconfiança.
- Educar per entendre la pobresa i pal·liar-la amb la nostra solidaritat.
- Educar per adaptar-nos al present enfront de l’alliberació del temps cap al
- Educar vers l’apropament, l’amistat i la fraternitat dels nostres germans, respectant les diferents maneres de pensar.
Durant aquest curs donem un paper principal a l’estudi de la Bíblia , treballant i investigant les diferents cites bíbliques i els personatges que l’envolten . Ressaltant les paràboles que giren torn al nostre lema i valors proposats . Exemple: «La paràbola del bon samarità mostra un exemple a seguir» . Analitzant l’acció solidària de l’home que cura el ferit i li busca allotjament , ens ensenya valors positius a seguir com : La fraternitat, la solidaritat, la tolerància i la satisfacció per poder ajudar el proïsme.
A més a més donem una importància merescuda a la investigació dels textos del papa Francesc , en especial al decàleg de la felicitat , amb l’objectiu de fer arribar als nostres alumnes els valors que inclouen.
PER QUÈ HEM ESCOLLIT AQUEST LEMA?
La situació actual del món és preocupant. Estem vivint temps difícils i com a comunitat de Pastoral ens preguntem què podríem fer nosaltres per millorar la convivència en el nostre entorn:
– Tothom hauria d’evitar enfrontaments causats per diferències ideològiques, socials, polítiques i religioses. Hem d’aprendre a mirar els altres amb major tolerància.
– Pensem que la millor manera de resoldre els conflictes , siguen grans o menuts,és el diàleg i l’empatia amb els altres. Abans de jutjar caldria entendre el punt de vista i les motivacions de l’altra persona.
– Com a comunitat educativa i en la mesura que sigue possible hauríem de col·laborar amb les campanyes solidàries relacionades amb donar recolzament als xiquets de famílies a l’atur , refugiats, emigrants i persones majors que són els sectors socials amb major risc d’exclusió social.
– Igualment, cal que donem a conèixer els projectes i iniciatives de voluntariat que es fan al nostre voltant per afavorir la sensibilització i una participació més activa dels nostres alumnes.
AMB AQUEST LEMA PRETENEM :
- Educar vers l’acceptació de ser persona seguint uns valors d’acord a l’ensenyament religiós que ofereix la nostra comunitat educativa.
- Responsabilitzar davant dels compromisos, fidels a la veritable paraula i ajudant les persones més febles .
- Seguir el model de Sant Francesc i Santa Clara d’Assis , acceptant les dificultats quotidianes , refusant tot projecte que instigui a la dominació , explotació i indignitat de l’home .
- Educar en la fe profunda de Déu .
- Educar per lluitar contra la pobresa material i espiritual de la nostra societat.
CITES CÈLEBRES AMB RELACIÓ AL LEMA :
- Només s’hi veu bé amb el cor. L’essencial és invisible als ulls.” (El petit príncepd’Antoine de Saint-Exupéry)
- “Fixeu-vos que ric sóc, quantes coses hi ha que no necessito”. (Sòcrates).
- No és més feliç qui més té, sinó qui menys necessita. (Sòcrates).
- ”No cal enfadar-se amb les coses, ja que a elles tant els hi fa.”. ( Eurípides ).
- “La probabilitat de fer el mal es troba cent vegades al dia, i la de fer el bé, una vegada a l’any. (Voltaire)
- “La felicitat és alhora la millor, la més noble i la més plaent de totes les coses.”
( Sòcrates). - “ Era tan pobre que solament tenia diners ”. ( Fragment d’una cançó de Joaquín Sabina ).
RELACIÓ DEL LEMA AMB EL DECÀLEG DE LA FELICITAT” DEL PAPA FRANCESC:
SETEMBRE I OCTUBRE :
- COMPARTEIX LA TEVA ALEGRIA I LA FRATERNITAT I APRÈN A SER FELIÇ.
- UN SOMRIURE ÉS EL MIRALL DE LA NOSTRA ÀNIMA.
- LA NOSTRA ALEGRIA NO ÉS ALLÓ QUE NAIX PER TINDRE MOLTES COSES SINÒ D’HAVER TROBAT UNA PERSONA: JESÚS NAIX DE SABER QUE AMB ELL MAI ESTAREM SOLS.
NOVEMBRE
- COMPARTEIX LA TEVA COMPANYIA I APRÈN A SER FELIÇ.
- JUGA AMB ELS TEUS FILLS , DEDICA’LS TEMPS
DESEMBRE
- COMPARTEIX LA TEVA SOLIDARITAT I APRÈN A SER FELIÇ.
- LA VERITABLE FELICITAT LA TROBARÀS AJUDANT EL PROÏSME
GENER
- COMPARTEIX LA TEVA AMISTAT I APRÈN A SER FELIÇ».
- BUSQUEU SEMPRE LA PAU
FEBRER
- COMPARTEIX LA TEVA TOLERÀNCIA I APRÈN A SER FELIÇ».
- RESPECTA EL QUE PENSA DIFERENT.
MARÇ
- COMPARTEIX LA TEVA MIERICÒRDIA I APRÈN A SER FELIÇ.
- OBLIDAR-SE RÀPID D’ALLÒ NEGATIU.
ABRIL
- COMPARTEIX LA TEVA ESPERANÇA I APRÈN A SER FELIÇ.
- AJUDAR ELS JOVENS A TROBAR TREBALL.
MAIG
- COMPARTEIX EL TEU AMOR I APRÈN A SER FELIÇ.
- COMPARTEIX ELS DIUMENGES AMB FAMÍLIA.
JUNY
- COMPARTEIX LA TEVA FELICITAT I APRÈN A SER FELIÇ,
- VIU I DEIXA VIURE.
ELS VALORS PER TREBALLAR.
- Setembre —- LA FRATERNITAT
- Octubre —- L’ALEGRIA
- Novembre —- LA COMPANYIA
- Desembre —- LA SOLIDARITAT
- Gener —- L’AMISTAT
- Febrer —- LA TOLERÀNCIA
- Març —- LA MISERICÒRDIA
- Abril —- L’ESPERANÇA
- Maig —- L’AMOR
- Juny —- LA FELICITAT
CONCLUSIÓ:
El projecte segueix la proposta pedagògica franciscana que engloba una educació religiosa, vers una responsabilitat activa en les opcions que el compromís cristià i la vida mateixa ens va exigint, una solidaritat amb tothom i l’assoliment d’uns valors que ajuden a educar els alumnes dins d’un marc de respecte al proïsme .
El principal objectiu del projecte és la recerca de la desitjada felicitat. Veiem el seu significat que abasta emocions positives que estan lligades al passat (satisfacció, orgull…), al present ( plaer , absorció….) i al futur ( esperança , optimisme , confiança …).Per tant , si analitzem el contingut d’aquestes emocions podem comprovar que a tothom li agradaria obtenir la recepta màgica i aconseguir-la fàcilment però la realitat és que no hi ha formules eficaces i ràpides. Per aquest motiu, la nostra missió com educadors consistirà en orientar els nostres alumnes a saber lluitar enfront de les adversitats pròpies d’aquest complicat s. XXI i escollir els camins més convenients per poder sentir-se persones íntegres i plenes.
Nosaltres com educadors seguim el caràcter i l’ideal propi educatiu que només és realitzable si tots els membres de la comunitat educativa l’assumeixen i col·laboren per tal de dur-lo a terme.